Sunday 10 March 2013

THE AMAZING FOUNDATION....

salam buat semua sahabat...

Okey.....utk arini...aku nak citer pasal foundation...actually terlalu banyak jenis foundation yang tedapat kat pasaran sekarang...jadi..aku akan tunjukkan kat bawah ni antara foundation yang aku pernah guna saja la.. at least aku pernah cuba dan aku dapat share ngn korang tentang kebaikan product ni.....


       
   1. B.B cream keluaran maybeline..ni adalah foundation pertama yang aku pernah cuba.. texture nye agak cair..cara menggunakannye adalah dengan letak sikit kat jari..kemudian titik2 kat seluruh muka...kemudian...sapu dengan rata menggunakan hujung jemari... tak perlu letak banyak..nanti muka akan nampak bertampung (tompok2)..kalau x salah aku..ada 2 type kaler yang leh pilih..terpulang pada kaler skin masing2... aku guna yang natural je..pas letak foundation ni..leh la letak loose powder cam biase....


  
2. Clear stick foundation keluaran maybeline....yang ni lak...memang lagi senang nak guna.. especially kalau nak cepat siap make up..haaaaa..ini la solutionnye.. korang cuma perlu apply terus kat muka ngan stick ni je..tak perlu nak picit..letak kat jari..cam foundation yang kat atas ni......pas letak je stick foundation ni kat muka..korang terus sapu ke seluruh muka..kesan yang akak korang dapat rase adelah..permukaan muka tu rase smooth jer...macam dah sapu powder....sape2 yang ade parut kesan jerawat..ini dapat gak hidden kan kesan tu..korang hanya perlu letak tebal sikit kat parut tu... insyaallah muka akan nampak clear and flawless... 

3. B.B cream foundation keluaran silkygirl.... yang ini aku memang sangat2 rekemen kan korang guna..sebab..effectnye memang sgt luar biase... bila apply kat muka..macam nampak natural sgt.. macam x pakai foundation.. dan yang paling best..muka memang nampak flawless.... terdapat dua code jugak..iaitu 01 natural dan jugak 02 radiant.... macam aku..sesuai guna natural..... terpulang pada jenis warna kulit masing2... semua foundation yang kat atas ni..dah mengandungi moisturiser..so..memang sgt memudahkan lagi penggunaanye..x perlu nak apply macam2 cream kat muka.. everything..all in one. amat sesuai untuk org yamg malas nak make-up macam aku..heheheheheh=)


Untuk keseluruhannye..fungsi foundation secara basicnye adalah:

  1. Berguna untuk menyamarkan lingkar kehitaman di bahagian bawah mata.
  2. Sebagai shading dan highlight pada beberapa bahagian wajah sehingga bentu wajah menjadi lebih menyerlah.
  3. Sebagai penyamar noda seperti parut kesan jerawat.
Cara penggunaanya:
Umumnya di aplikasikan dengan menggunakan jemari atau kuas kecil untuk noda-noda kecil atau sudut-sudut mata, untuk kawasan yang lebih luas dapat diratakan dengan menggunakan hujung2 jemari ataupun sponge (dari bahan sistesis)....jika menggunakan sponge nak kena basahkan sikit ngan air, ia dapat memberikan effect yang mulus pada wajah.


Di bawah ni antara kesan setelah apply foundation kat muka:

gambar sebelum dan selepas...kesan jeragat kat muka dah tak berapa nampak lepas guna foundation.

gambar sebelum dan seepas... lepas guna foundation..muka x lagi kelihatan berminyak dan jerawat gak dapat di "hidden" kan... huhu..so amazing..i like this foundation...=)

ini la cara penggunaannye....dan sekaligus kita dapat lihat sebelum dan selepas menggunakan foundation ni...

So..secara keseluruhannya..aku suka pakai foundation ni..sebab..memang dapat memberi effect yang sgt memuaskan hati... foundation ni gak dapat memberi solution kepada aku dengan masalah yang aku hadapi sebelum ni.. antaranye.. muka berminyak...tone kulit tak sekata......sekarang semua masalah dah settle.. so... what are  waiting for???? cuba..jangan tak cuba... heheheh.. 





No comments:

Post a Comment