Monday 1 April 2013

Dugaan (episod 1)

assalamualaikum sahabat..

Baru2 ni aku ade jumpa sahabat lama...kami berkawan sejak 30 tahun yang lalu..  arini aku nak kongsi dengan korang semua.....tentang kisah sahabat aku ni...die pernah cerita pada aku tentang kisah suka duka familinya.....ibunya ada ramai adik beradik... kebetulan..ibu saudaranya tak ada ramai anak..jadi ibunya telah diberikan oleh neneknya kepada ibu saudaranya..(nenek saudara die)... senang citer..aku panggil ibunya ni aunty je... so..aunty ni die dijaga oleh mak saudaranya dari kecil hingga la ke besar..sampai kawen....auntie ni kawin muda... masa umur die belasan tahun..biase la..orang dulu2...huhu....aku kesian dgr cerita aunty ni..sbb mase remajanya x de la mcm org lain... die darjah enam dah duduk dapur..belajar masak..angkat air kat perigi..dan menoreh getah...haih..aku sedih tol dgr..tapi ye la..nak buat camne..itu nasib aunty....aunty dijaga baik la oleh mak sedara dan ayah sedaranye... cuma biasala..bila bukan anak kandung..pasti juga ada bezanya...... tapi alhamdulillah la..lepas kawen..aunty dah tinggal ngn suaminya..aku panggil suaminya uncle je... uncle sgt baik orgnye.. suami yag penyayang..die jage aunty dengan penuh kasih sayang...alhamdulillah.. aunty ni kawen sampai la die dh dapat 6 orang anak...(so sweet)....kawan aku tu adalah anak ke-3 nya.. masa aunty dapat anak ke 6..ayah sedara yang jaganya masa die kecik dulu..dah meninggal dunia akibat sakit tua.....so..ibu saudara saja la yang tinggal..disebabkan ibu saudara tinggal seorang je... anak kandungnya amik keputusan utk nak jaganya...bukan aunty tak mahu jaga..tapi sebab ada persepsi negatif dari pihak lain..jadi..uncle katakan bahawa biarla  anak kandungnye saja yang jaga... disebabkan ibu dan ayah saudara aunty banyak harta.. terjadi la macam2 krisis dlm keluarga..(perebutan harta)..... aku x faham kenapa la bodoh sgt sggup putuskan tali persaudaraan hanya kerana harta.. tapi tu la hakikat duniawi...so.. kawan aku bgtau..ayahnya sama sekali tidak benarkan ibunya terlibat dalam masalah tu..kata ayahnya "biarla x berharta,,asalkan hidup bahagia"...jadi...aunty memang x dapat apa2 dari peninggalan ayah saudaranya...haih.. sedih..... sampai hati aunty diperlakukan begitu....tapi xpe..Allah lebih mengetahui segalanya... even sekarang pon aunty dan uncle idup bahagia.. uncle mampu sgt menyara kesemua anak2nya.. x pernah sekali menyusahkan orang lain apatah lagi bergantung pada saudara mara...tidak sama sekali.... masa kawan aku citerkan kat aku tentang story ni...air mata die berlinang gak la....sedih...
So...memang aunty dan uncle hidup atas hasil usaha sendiri. aku bangga ngan semangat diorang...die membesarkan anak-anak hingga la semuanya sudah tamat pengajian..Anak2nya dh pun bekerja sendiri.... yang aku kesian pada aunty.. die x punya kasih sayang seorang ibu sgt..ye la..ibu kandungnya dan adik beradik kandung pun macam x berapa rapat dengan dia.. kesian tol la.. die macam dipulaukan..aku hairan..kenapa zaman sekarang masih ada manusia berfikiran kolot seperti tu.. kalau aku kat situasi tu..memang aku akan buat tak tahu je la kat diorang sume... aku yang mendengar citer tu..aku lak yang sakit hati..apatah lagi orang yang menaggungnya..(berat mata memandang..berat lagi bahu yang memikul)... aunty bukan x pernah mencuba..malah dia tak pernah putus asa untuk merapatkan tali perhubungan antara ibu dan adik-beradik kandungnya..cuma masalahnye.. x pernah ada respon yang positif...Apa yang aunty buat x pernah betul pada pandangan diorang......
aku rase..untuk diceritakan semua dlm entry ni dah sah2 la panjang lebar lak nnti citernye,,ni pon aku dh bis2 simpul dah... jadi..aku akan sambung citer ni dlm entry akan datang..tujuan aku exposed citer ni hanya la sekadar nak mintak comment positif dari korang.. dan mungkin juga boleh dijadikan renungan bagi sesiapa yang hadapi masalah yang sama.....tak semua manusia brfikiran sama macam kita... ok la kawan2.. aku sambung lagi dlm entry akan datang.. nantikan DUGAAN episod 2.....

ok.. babai..=)













No comments:

Post a Comment