Tuesday 2 April 2013

kebaikan ubi kayu

Assalamualailkum...

Arini aku nak share ngan korang..akan kebaikan tepung ubi ni...kalau x pernah nampak rupa tepung ubi..kat bawah ni aku ade letak gambar...ni adalah salah satu packing yang ade kat pasaran...aku biase beli yang ini..
Ini adalah petua yang mak aku turunkan kepada aku..selain tepung ubi kayu..ia gak dipanggil tepung kelawar..1st time aku tahu pasal petua ni masa aku dapat baby1st dulu..nursafiera batrisyia...masa kecik2,,anak aku selalu alami masalah skin eruption (kulit melecet)..   biasenye ia terjadi sebab peluh yang meluap especialy part punggung sebab pakai pampers... bila jadi skin eruption tu..baby biasenye x selesa...dan macam biase..bila x selesa baby pun keep nangis la...so.. aku akan apply tepung ni kt part yang melecet tu.. dan yang paling amazing.. x sampai sejam...terus sembuh rashes tu...excited tu dpt tau petua ni..dan aku pun keep guna untuk anak boy aku (2nd baby)...sblm aku tau pasal petua ni..aku banyak gak la berhabis duit beli macam2 jenis cream for rashes kat farmasi...tapi x gak berkesan...hinggalah aku dapat petua ni dari bonda tersayang.. thanx mom..i love u s much... aku sentiasa make sure tepung ni ade kat   rumah...penting tu..huhuhu..aku akan guna dari generasi ke generasi aku..hehe..

Okey..selain tu ade gak kegunaan untuk benda lain...antara kebaikannye:
  • Boleh letak kat jerawat..maksud aku..jerawat yang dah pecah atau yang baru dipicit.. korang letak atasnye..insyaallah cepat kering jerawat tu.
  • Boleh letak kat muka baby yang biasenye ade ruam yang halus2 tu..sapu cam letak bedak kat muka. 
  • bagi orang yang berisi badannye (gemok)..biasenye paha akan bergesel kan..dan biasenye akan jadi melecet.. letak tepung ni kat situ dan insyaallah cepat sembuh..
okey..so far itu la kebaikannya.. korang boleh cuba..memang sgt2 bekesan dan yang paling penting... sangat murah dan boleh guna lama sebab kuantitinya banyak..hehehehe.. 

selamat mencuba..!!





No comments:

Post a Comment